close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אליעזר ה"עבד" - ה"איש"

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק מד מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק מד מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

אליעזר ה"עבד" - ה"איש"

מדקדוק בפסוקים עולה שאליעזר פעם נקרא עבד ופעם נקרא איש. מהו פשר השינוי?

הסבר רבנו בחיי

רבנו בחיי: אברהם אמר לאליעזר שאלקי השמים ישלח מלאכו לפניו ויעזור לו (כד,ז). מרגע שהתחיל אליעזר בשליחות, התלוה אליו המלאך, ומאז החלה התורה לקרותו "איש" על שם המלאך. לאחר מילוי השליחות, התורה חוזרת לקרוא לו "העבד" כמו בתחילת הענין.

 אלא שיש שני יוצאי דופן: א.

לבן שואל את רבקה "התלכי עם האיש הזה" (כד,יח) לאחר שכבר נסתיימה שליחותו של אליעזר, ועל כך מתרץ רבנו בחיי, שאין זו דרך מוסר ללבן לקרוא לאליעזר עבד.

ב."ותקם רבקה ונערתיה... ותלכנה אחרי האיש" (כד,סא), ועל כך מתרץ רבנו בחיי, משום כבודה של רבקה שלא תלך אחרי עבד כינתה התורה את אליעזר "איש".

 דברה תורה בלשון בני אדם

נלע"ד בעזה"י הסבר נוסף והכלל הוא, שהתורה מדברת במושגים לפי הבנת האדם שמדובר עליו בפסוק, ולכן הם יכולים להשתנות מפסוק לפסוק.

בתחילת הפרשה, כאשר אליעזר נמצא אצל אברהם, ההתיחסות אליו שם היא כאל עבד, ולכן התורה קוראת לו עבד. וכן כאשר עדיין לא נפגש עם רבקה אלא רק רץ לקראתה הוא נקרא עבד ככתוב "וירץ העבד לקראתה" (כד,יז). אבל מרגע שאליעזר נפגש עם רבקה הוא נקרא "איש" כיוון שכך התיחסה אליו רבקה ככתוב "והאיש משתאה לה" (כד,כא), וכן כאשר נפגש עם לבן נקרא "איש" כיוון שלבן סבר שהוא בן חורין (כך מדויק מפסוק כד,לד וכן ברש"י כד,כח) לפני שאליעזר הציג את עצמו.

אבל ברגע שבתחילת נאומו הודיע אליעזר לכל שעבד אברהם הוא, חזרו לבן ובתואל ואנשי המקום להתיחס אליו כאל עבד, ולכן התורה קוראת לו "עבד" ככתוב "ויהי כאשר שמע עבד אברהם את דבריהם... ויוצא העבד כלי כסף וכלי זהב" (כד,נב-נג), וכן בפסוק נט'.

לעומתם, רבקה ממשיכה להתיחס אליו בכבוד כמו אל אדם רגיל, בהתאם לגמילות החסד שלה לכל אדם. ולכן לבן שואל אותה, לפי דעתה, שמחשיבה את אליעזר כאיש "התלכי עם האיש הזה".

אמנם הפסוק האחרון לכאורה קשה, שכתוב בו "ותקם רבקה ונערותי'ה... ותלכנה אחרי האיש ויקח העבד את רבקה וילך", חצי פסוק איש וחצי פסוק עבד.

על כך מתרץ הספורנו, שאליעזר לקח אותה משלוחי אביה, והוא הרי היה שלוח יצחק וקידש אותה לו, וכאשר לקח אותה משלוחי אביה אז היתה אשתו הגמורה של יצחק, וממילא אליעזר הוא עבדה.

הסברו של הספורנו מובן מאד לפי הסברנו, שכל זמן שלא מסרו אותה שלוחי אביה נקרא אליעזר איש כיוון שכך התיחסה אליו רבקה, אבל בחלקו השני של הפסוק המתאר את הזמן לאחר שנלקחה משלוחי אביה, אליעזר נקרא עבד, כיוון שרבקה התייחסה אליו כאל עבד, לא שהתנהגה אליו בבזיון חס ושלום, אלא שהיה נתון למרותה ובודאי שיכלה לצוות עליו לעשות למענה מספר דברים.

נלע"ד בעזה"י, שהעובדה שלספורנו היה קשה רק הפסוק האחרון, מחזקת את הסברנו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה